La Cafeteria El Campanar recorda el 80è aniversari de la construcció de 'EL POLL DEL CEL'




Corria l'any 1935. Claudi Gómez, un jove professional de la fotografia i de la imaginació, per certa revista va saber que l'enginyer francès Henry Mignet havia ideat un miniavió que es podia construir a escala quasi domèstica i sense grans despeses ni complicacions.

La informació donava mides i instruccions puntuals: el cos de l'avió tenia 4,50 metres de llargària; l'hèlice, 1,52 m; l'envergadura de les ales anteriors era de 4,80 m, i la de les posteriors, 3,80 m. El motor era un Auvier Dune, de 2 cilindres i 2 temps, amb potència de 5 cavalls de força.

L'engrescament de Claudi va trobar immediatament ressò en l'esperit arriscat del seu amic Josep Armengol, que dominava la mecànica. La decisió de construir un Poll del Cel va ser tan entusiasta que de seguida els va fer costat un equip jove com ells: Martí Martí, Jaume Bonjoch, Francesc Domenjó, Francesc Vilanova, Ramon Badia, Àngel Riera, Felip Elies, Miquel Regí, Bonaventura Fabregat i Melcior Oriol, al qual aviat s'afegiren els germans Jaume i Salvador Botines, Joan Martorell, Antoni Bové, Josep Noguera, Cinto Bertran, Josep Ramon, Antoni Morell i Joan Vallés.

Com que en alguns indrets de Catalunya altres grups també havien tingut la idea de construir un mateix model, a Cervera la dedicació a l'empresa va ser molt intensa. Es va fundar l'Aero Club Cervera, amb quota de socis i donatius. Es va celebrar una llampant cerimònia de bateig amb padrins d'upa, música i brindis. El jovent de la ciutat es va dividir en dos bàndols: el de la fe i la confiança i el del dubte i la ironia. Es van establir apostes. S'organitzaren festes, festetes i festivals per recaptar diners i adhesions. Es va habilitar com a camp d'aviació un camp de conreu de 400 metres de llarg, cedit per Pere Nuix.

Entrat ja el 1936, el balanç, si bé poc brillant, tampoc no era descoratjador. Cert és que el Poll del Cel, pilotat per l'Armengol, arribà a creuar tot el camp a la discreta altura de poc més de mig metre. Cert és que Jaume Bonjoch estava del tot disposat a intentar el vol Lleida-Cervera, temeritat de la qual va costar molt dissuadir-lo. Cert també que en una altra prova al camp, aquesta vegada pilotat pel Claudi, l'aparell, en capotar, va quedar totalment destruït. Però aquests incidents no van suspendre el somni. Allò que el va decapitar va ser l'esclat de la guerra de 1936, quan la construcció d'un segon Poll del Cel estava bastant avançada. Tres anys de lluita incivil, la postguerra, la dispersió i mort d'alguns membres del grup van significar el final de la romàntica aventura iniciada en 1935.

Ramon Turull i Bargués
'Guia Històrica de Cervera. Dels orígens als nostres dies', CMC, 1993


Conferència 'El Poll del Cel'
a càrrec de Ramon M. Razquin i Jaume Carcasona
Dissabte 7 de febrer de 2015
2 quarts de 8 del vespre, a la Cafeteria El Campanar

A continuació, tindrà lloc la inauguració de l'Exposició de documents i fotografies originals i d'altres ja editats, pel que fa als esdeveniments relacionats amb el Poll del Cel.


Informació facilitada per la Cafeteria El Campanar, senymajorelcampanar@gmail.com

Comentaris